Для обробки інформації, що представлена у вигляді таблиць,
застосовується комплексне програмне забезпечення, яке називають табличними процесорами. Табличні
процесори (або електронні таблиці — ЕТ) — це універсальний засіб для
автоматизації розрахунків при роботі з табличними даними. За допомогою ЕТ можна
створювати таблиці практично будь-якої складності та розміру, переглядати та
редагувати записані у них дані, виконувати розрахунки, зберігати таблиці на
зовнішньому магнітному носієві, друкувати дані з таблиць тощо.
Microsoft Excel є інтегрованим
програмним продуктом, який включає у себе не тільки можливості стандартної ЕТ,
а й інструменти для опрацювання тексту, створення ділової графіки, роботи з
базами даних і т. ін. За допомогою Excel можна виконувати математичні,
фінансові, бухгалтерські та інші розрахунки, провадити статистичний аналіз та
вибірку потрібних даних, прогнозувати поведінку даних за певних умов,
створювати графіки та діаграми за даними таблиці тощо.
Табличний процесор Excel2003 можна запустити на виконання кількома
способами. Наведемо найпоширеніші з них:
-
виконати Пуск => Усі програми =>Microsoft Office=> - Microsoft Office Excel 2003;
- використати ярличок
програми на Робочому столі або на Панелі швидкого запуску;
- двічі клацнути на
значку вже існуючого файлу, створеного в табличному процесорі Excel 2003.
Закінчити роботу з Excel можна одним
зі способів:
-
Виконайте
команду Файл/Вихід;
-
Клацніть
лівою кнопкою миші по кнопці закриття вікна програми;
-
Натисніть
комбінацію клавіш Alt+F4;
-
Клацніть
правою кнопкою миші по заголовку вікна Excel і з контекстного меню виберіть
команду Закрити.
Робоча книга – основний документ, що
використовується в Excel для збереження й обробки
даних. Вона складається з
окремих робочих аркушів, кожний з
яких може містити дані. Робочий аркуш
(електронна таблиця) – документ, що Ви створюєте й обробляєте, цей документ
має табличну структуру й складається зі стовпців і рядків. (Максимальний розмір робочого аркуша в Excel
становить 256 стовпців на 65536 рядків). Стовпці
робочого
аркуша позначаються (у верхній частині вікна документа) латинськими буквами від
А до Z, потім - їхніми комбінаціями від АА до АZ і так далі до IV. Рядки
позначаються арабськими цифрами від 1 до 65536 (по лівому краї вікна
документа).
На
перетинанні рядків і стовпців утворяться комірки, які є основними елементами
для збереження даних у таблиці. Кожна комірка має власне ім'я (адреса), що
складається з назви стовпця і рядка, на перетинанні яких вона утворена.
Комірку, з якою Ви працюєте в цей
момент часу, будемо називати активною.
Тобто активна комірка - це комірка, у яку вводяться дані і яка виділена чорною
рамкою.
Група комірок, що утворить
прямокутник, називається діапазоном комірок.
Група стовпців, розміщених послідовно, називається діапазоном стовпців, а група послідовних рядків – діапазон рядків. Діапазон комірок
позначається координатами верхніх лівих і нижньої правої кліток цього
діапазону, розділених двокрапкою, наприклад: А1:З9, ВЕ13:DZ24. Таким чином, символ двокрапка (:) є оператором діапазону. Якщо діапазон являє собою фрагмент стовпця,
то роль верхнього лівого кута грає верхня комірка фрагмента, а нижній правого –
нижня комірка. Для фрагмента рядка - відповідно ліва і права комірки.
У нижній частині робочих аркушів
перебувають ярлики аркушів, за допомогою
яких можна визначити, який робочий аркуш у робочій книзі є активним. Ці ярлики
мають імена Аркуш1, Аркуш2, Аркуш3 і т.д. Кожна робоча книга може мати не
більше 255 аркушів.
У новому файлі містяться три робочі
аркуші, але за бажанням їхню кількість можна змінювати (додавати нові аркуші
або видаляти непотрібні).
Для додавання можна:
·
натиснути
правою кнопкою мишки на ярличок аркуша, ліворуч від якого потрібно вставити
новий аркуш, вибрати пункт Лист Microsoft
Excel і натиснути кнопку на Ok, або
·
вибрати
пункт меню Вставка/Лист і новий
аркуш вставиться ліворуч від активного.
Для перейменування аркуша можна на ярличку аркуша:
·
двічі
натиснути на ліву кнопку мишки, увести нове ім’я і Enter, або
·
натиснути
на праву кнопку мишки, вибрати з контекстного меню пункт Переименовать, увести нове ім’я і Enter.
·
Для
переміщення / копіювання поточного
аркуша можна:
·
захопити
лівою кнопкою мишки ярличок аркуша і перетягти його на нове місце — відбудеться
переміщення, або
·
натиснути
праву кнопку мишки на ярличку, вибрати з контекстного меню пункт Переместить/Скопировать і вибрати місце
для переміщення, або
·
вибрати
з головного меню пункт Правка/Переместить/
Скопировать лист… і вибрати місце для переміщення.
Уведення і редагування даних. У комірки електронної таблиці можна вводити дані різних типів: наприклад, число, текст, формулу.
Для того щоб активувати
комірку, необхідно помістити курсор на ній (активна комірка буде обрамлена
чорною рамочкою). Після завершення введення даних у комірку необхідно натиснутиEnterа бо скористатися клавішами
керування курсором.
Вводити дані можна безпосередньо до комірки, а
можна і в рядок формул. Дані вводять здебільшого з клавіатури або з використанням
інших методів (вставлення скопійованих фрагментів, автозаповнення, перетягування
таін.).
Способи редагування даних. Для
редагування вмісту комірки можна використати такі методи:
•
активувати комірку і натиснути клавішу F2, потім за
допомогою клавіш керування курсором, клавіш Delete, Backspace та інших
відредагувати вміст;
•
двічі швидко клацнути по комірці, потім змінити
написане;
•
підвести вказівник миші до рядка формул і
клацнути в ньому, в самому рядку формул ввести зміни.
Усі зміни підтверджують
клавішею Enter.
Для одночасного виконання
об'єднання та вирівнювання поцентру існує кнопка на панелі інструментів
Об'єднати і помістити в центрі.
У разі введення даних у
комірку без активації режиму редагування попередній уміст комірки стирається!
Уведення текстових даних.
Текстові дані можуть складатися з букв, чисел або інших символів. Довжина
запису в комірці не може перевищувати 255 символів. Повністю зміст комірки
можна побачити в рядку формул. Уведені в комірку текстові дані Excel зберігає
як текст і вирівнює їх ліворуч.
Якщо введений у комірку текст займає місця більше, ніж
ширина стовпчика, то він відображується в сусідніх справа порожніх комірках.
Якщо розташована справа комірка містить будь-які дані, то буде видно тільки ту
частину тексту, що розмішена в межах ширини стовпчика.
Уведення числових даних. Числові дані,
які Ви вводите, є константами й можуть містити лише числові значення. Можна
вводити числа в різних формах: цілі (наприклад, 113), десяткові дроби (12,387),
звичайні дроби (
, після
уведення числа 2, тобто цілої частини, обов'язково натисніть клавішу «Пробіл (Space)») або в стандартному
форматі (2.43Е+07). Якщо ширини стовпця не досить для показу всього уведеного
числа, то в ній або з'являються символи ######, або число буде представлено в
стандартному форматі. За
замовчуванням числа вирівнюються по правому
краю комірки, однак при форматуванні число можна вирівнювати по лівому краю або по центру.
Уведення дат і часу. Коли Ви
вводите дату й час, Excel перетворить ці дані в спеціальне число, що являє
собою кількість днів від початку XX століття до уведеної Вами дати. Завдяки
тому, що Excel перетворить дату й час у ціле число, можна проводити з датами й
часом такої ж операції, як і із числами. Так, наприклад, можна підрахувати,
скільки днів пройшло між двома датами.
Уведена дата
може бути представлена, наприклад, в одному з нижчеподаних форматів: 2/12/99, 2.12.99, 2-12-99, мар-99, 12-мар, аар-12.
Введений час может иметь, например,
такі формати: 14:25, 14:25:09, 2:25РМ,
2:25:09АМ.
Робота з файлами в Excel
Під робочу книгу в програмі Excel виділено один файл зі
стандартним розширенням XLS. Команди, за допомогою яких здійснюється керування
файлами, знаходяться в меню Файл.
Для створення нового файлу необхідно виконати команду Файл | Створити,
після чого в області завдань Створити книгу вибрати варіант Нова
книга. У результаті буде відкрита нова робоча книга зі стандартною назвою Книга1.
Наступна нова книга в тому ж сеансі роботи в Excel буде
відкрита з ім'ям Книга2 тощо.
Для створення книги можна також скористатися кнопкою Створити панелі
інструментів Стандартна - у результаті буде створена книга на основі шаблона,
який застосовується за замовчуванням.
За допомогою команди Файл \ Відкрити виводиться діалогове вікно Відкриття
документа, у якому слід перейти до папки з документами й вибрати назву
потрібного файлу, після чого натиснути кнопку Відкрити. Для відкриття
файлу можна також скористатися кнопкою Відкрити,
що знаходиться на панелі інструментів Стандартна. При цьому
з'явиться те ж вікно діалогу.
Дія збереження файлу можна
користуватися як командою Файл | Зберегти,
так і кнопкою Зберегти панелі інструментів Стандартна або
комбінацією клавіш Ctrl+S.
При збереженні робочої книги необхідно мати на увазі, що у випадку,
якщо дана книга ще не була жодного разу збережена, після виконання однієї із
зазначених вище дій на екрані буде відображено діалогове вікно збереження
файлу, аналогічне вікну відкриття. У полі Папка вікна збереження
необхідно вказати диск і каталог, у якому потрібно зберегти файл, а в полі ім'я
файлу – ім'я, під яким файл буде записано на диск, після чого необхідно
натиснути кнопку Зберегти.
Зберегти існуючий файл в іншому місці (папці) або з іншим ім'ям, можна
за допомогою команди Зберегти як.
Для того щоб закрити файл, слід скористатися командою Файл\ Закрити.
Якщо ж користувач вніс у документ які-небудь зміни й після цього виконує
закриття вікна додатка, то спочатку на екрані відобразиться вікно діалогу, де
буде запропоновано ці зміни зберегти, а потім файл можна буде закрити.
Немає коментарів:
Дописати коментар